Logo, visual identity, website en introductiecampagne
︎︎︎
Create.
Een halve eeuw gaswinning. Meer dan duizend aardbevingen. En de belofte van de regering om het te regelen. Voor de lange duur. In juli 2020 kreeg de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen daarom een nieuwe naam: Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG). Groningers en Drenten kunnen vanaf die dag met alle schades die het gevolg zijn van gaswinning terecht bij één loket. Net zolang tot alle schades zijn afgehandeld.
Launderette werd gevraagd voor de nieuwe organisatie een communicatiehuis te bouwen: een overall merkidentiteit (inclusief logo), een communicatieconcept en een visuele identiteit voor de website. Passend bij alle stakeholders, van bewoners tot de politiek. Passend bij de kernwaarden: persoonlijk, realistisch, daadkracht en samenwerken. Een mooie opdracht. Maar ook eentje die in Nederland onder een vergrootglas ligt.
Change.
‘Niet lullen maar poetsen’, dat was onze no-nonsense insight. Want het gaat niet om het instituut, maar om de Groningers en Drenten met schade. Dat hebben we vertaald naar een merkidentiteit en een communicatieconcept die menselijk en sensitief zijn. En die op een geruststellende en dienstbare manier de aandacht voor de mensen in het noorden verbeelden.
Met een logo dat een grafische connectie maakt met de thuisbasis, de provincie Groningen. Opgebouwd uit twee huisjes. Het kleurgebruik is persoonlijk, duidelijk en krachtig. De tone of voice is open, eerlijk, eenvoudig en met gevoel. De website is visueel daadkrachtig, zonder poespas. Terwijl in de beeldtaal de menselijke maat de boventoon voert. Echte mensen in echte, herkenbare situaties. Recht door zee. Ten slotte staat in het communicatieconcept het woord ‘doen’ centraal. Doen is een werkwoord. Doen is aan de slag gaan. Voor Groningers en Drenten met schade. Daar doet het IMG het voor. En daar hebben wij het ook voor gedaan.
Meer weten over deze case?
Bel of mail Ruud :
+31 (0) 6 48 07 73 17
ruud@launderette.nl